بازرسی و نظارت بر کانتینر یکی از خدماتی است که توسط شرکت های بازرسی ارائه می شود. لازم است اطمینان حاصل شود که کیفیت و ایمنی کانتینر در چرخه حمل و نقل کالا از مرحله طراحی، تولید، بهره برداری و تعمیرات، مطابق استانداردها، الزامات و مقررات رعایت می شوند.

به منظور حفظ ایمنی حمل و نقل دریایی کالا توسط کانتینر،کنوانسیون کانتینر های ایمن (Container Safety Convention – CSC) به طور مشترک توسط سازمان ملل متحد (UN) و سازمان جهانی دریانوردی(IMO) در سال ۱۹۷۲ تدوین و تصویب شد. در حال حاضر کلیه کانتینرهای باری که در چرخه حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرند می بایست منطبق بر الزامات کنوانسیون CSC باشند.

انواع کانتینر ها از نظر کاربری عبارتند از :

  1. کانتینر کالای خشک (Dry van Container)
  2. کانتینر یخچالی (Reefer Container)
  3. کانتینر پهلو باز (Open Side Container)
  4. کانتینر روباز (Open Top Container)
  5. بیتوتینر (Bitu Tainer)
  6. کانتینر تهویه دار (Ventilated Container)
  7. کانتینر ایزو (ISO Tank)
  8. کانتینر مخزن دار (Tank Container)
  9. کانتینر تاشو (Flatrack Container)
  10. کانتینر مسطح (Platform Container)
  11. کانتینر عایق بندی شده (Insulate Container)
  12. کانتینر حرارتی (Heated Container)

نظارت ادواری Periodical Inspection

کانتینرها به منظور تصدیق و تمدید پلاک ایمنی آنها به دو شیوه بازرسی از کانتینـرها و نظارت بر اجرای سیستم ACEP (تائید برنامه آزمون مستمرApproved Continuous Examination Program ) به نمایندگی از دستگاه اجرایی.

کانتینرها باید پس از گذشت ۵ سال از زمان ساخت، هر ۲٫۵ سال یکبار تحت کنترل و بازرسی قرار بگیرند.

بازرسی از کانتینر جهت اطمینان از حفظ شرایط ایمنی و قابلیت دریانوردی مطابق الزامات کنوانسیون توسط بازرسی انجام شده از سوی موسسه رده بندی آسیا و تمدید پلاک ایمنی ارزیابی و یا تایید طرح کلی بازرسی ادواری و اختصاص شماره ACEP که توسط مالک یا نماینده تام الختیار تهیه و تدوین و از طریق موسسه رده‌بندی با هماهنگی و تصویب دستگاه اجرایی (سازمان بنادر و دریانوردی) و نظارت بر طرح صورت می گیرد.

ایمن کوشان جوان با همکاری شرکت مالک کانتینر میتواند در طراحی، تدوین، آموزش و استقرار طرح ACEP در کنار شما باشد، به نحوی که شما موفق به دریافت شماره ACEP از سوی سازمان بنادر و دریانوردی گردیده و پس از آن، این شرکت نظارت های بعدی را نیز بر انجام این طرح، بر عهده خواهد گرفت.

نظارت بر تعمیرات کانتینر: Repairing Monitoring

به منظور حصول اطمینان از حفظ کیفیت و انطباق با الزامات کنوانسیون CSC پس از فرآیند تعمیرات کانتینرها جهت تایید سلامت و صحت تعمیرات انجام شده ایمن کوشان جوان میتواند بعنوان ناظر و بازرس در کنار شما باشد تا ایمنی و سلامت کانتینر شما را تایید نماید

بازرسی کانتینر قبل و بعد از بهره برداری:inspection pre and after utilization

شامل بررسی ظاهری کانتینر قبل از بارگیری کالا از حیث سلامت کانتینر و تمیزی و شرایط مناسب بارگیری و بازرسی پیش از تحویل و تحول کانتینر در هنگام اجاره آن به نمایندگی از سمت صاحب کانتینر و اتمام زمان اجاره و عودت کانتینر از سوی اجاره کننده به مالک آن.